GMT+10 arba kas, velniai griebtų, yra NSW?

Mano mama nekenčia santrumpų. Gal ir nereikia stebėtis: kai esu Lietuvoj, priklausau LJR, ESN, LGMOA, prisidedu prie JAS organizavimo... Ką jau kalbėti, kad dirbau UPS, o ir šiaip esu tinginė, kuri tingi kalbėti visais žodžiais (tarp kitko, labai australiškas bruožas).

Tad kodėl gi mamos dar labiau nepaerzinus? Esu spoksotoja į automobilių numerius. Kartą pamačiau vieną mašiniuką ir skubiai išsiunčiau mamai žinutę: „pirmą kartą pamačiau mašiną iš SA!“ Atsakymas šiek tiek sutrikdė: „kas yra SA? Saudo Arabija?“ Ką gi. Ne. SA yra South Australia – viena iš šios šalies valstijų. O automobilio iš Saudo Arabijos (dar) neteko matyti. Kad jau prakalbome apie automobilius, galiu papasakoti ir kitą nutikimą. Pirmą vakarą Sidnėjuje pamačiau mašiną iš ACT. Ir skubiai raportavau: „pamačiau pirmą mašiną iš ACT, dabar liko tik NT.“ Žinoma, sulaukiau klausimo, kas yra ACT, nors kas yra NT, mama suprato/žinojo. Ir tada mane mama dar labiau sutrikdė: „Adelaidėje irgi pamatytum ACT mašinų.“ Net išsižiojau. „Kodėl? Adelaidė yra SA sostinė, ji ne ACT.“ (ACT, beje, yra Australian Capital Territory) Ir tada po kelių akimirkų atėjo suvokimas: „juk tu nemanai, kad Adelaidė yra Australijos sostinė?“ „Ups...“ Ką gi, būna ir taip. Po kiek laiko sužinojau, kad draugė Australijos sostine laiko Sidnėjų. Poor Canberra. 😁

O santrumpų Australijoje daug. Kaip galbūt pastebėjote, viena yra ir šio straipsnio pavadinime. Tad kas gi yra tas NSW? Žinoma, galėčiau pabūti bjauri (kaip visada) ir nesakyti. Tačiau tiek jau to. NSW yra New South Wales (Naujasis Pietų Velsas, nors lietuviškai šitie pavadinimai skamba labai keistai) – valstija, kurios sostinė yra ne kas kitas, o Sidnėjus. Manau, kad mano mama šitą jau žino. Nors... Kad WA yra valstija, sužinojo beveik man lipant į lėktuvą, skrendantį į Sidnėjų. O WA yra Western Australia, kurios sostinė yra Pertas. Tyčia ar netyčia, tačiau paminėjau visas valstijas, kuriomis galiu erzinti mamą. Mat liko tik Tas, Vic ir QLD, bet tai nėra tikros santrumpos, mat likusios trys valstijos yra tikros nuobodos su pavadinimais iš vieno žodžio (Tasmania, Victoria ir Queensland).

Taigi kas yra tas Sidnėjus? Ko gero, tai yra miestas, apie kurį pirmiausia pagalvojate, kai pagalvojate apie Australiją (tik nesakykite to Melburno gyventojams!). Didžiausias šalies miestas, berods pirmoji kolonizuota vieta šiame žemyne. Tačiau Melburno žmogeliai susirauktų: juk Melburnas yra the most lively city in the world ir taip toliau ir panašiai. Na taip. Melburnas tikrai yra kažkoks gyvesnis. Bet man vis dėlto labiau patinka Sidnėjus. Daug labiau. Negaliu pasakyti, kas, bet Melburne man nepatiko. Sidnėjuje, žinoma, yra garsusis operos teatras, tačiau ir šiaip jis yra gražus ir jaukus. Pliaže (dar) nebuvau. Bet gal ir nevažiuosiu. Visų pirma, dabar yra žiema. Šalta. Be to, Sidnėjaus pliažai jums ne Perto – čia nuolat pilna žmonių. O aš nekenčiu žmonių. Durniai. Netikit? Eikit padirbėti į Customer Service, kaipmat įsitikinsit, kad sakau tiesą!

O žmogienos čia yra daug ir visokios. Tiesa, beveik nėra aborigenų, kurių Perte yra gana nemažai. Taip, ši žemė istoriškai priklauso jiems. Deja, dabar yra viskas susidėlioję taip, kad prie jų praktiškai neįmanoma jaustis gerai. Dauguma jų neturi darbo. Rasizmas? Galbūt. Yra benamiai. Kai kurie neaišku ką vartoja. Vaikšto gaujom bent po kelis. Rėkauja ir smirda. Gana dažnai būna sužeisti ir/ar kruvini. Kai važiuoja autobusu, tikrai nesinori sėdėti netoli jų. Dažniausiai nepriekabiauja, bet vis tiek nejauku. Kartą mačiau keistą atvejį: įlipo kažkokia moteriškė (beje, jų amžių nusakyti yra gana sunku). Nesupratau, ko ji taip užsiraukė ant vairuotojo. Tačiau išlipdama jį apspjovė (čia autobusuose vairuotojas yra atskiras tokiu tarsi tinklu. Na, kitaip sakant, jos spjūvis tikrai galėjo jį pasiekti). Išlipusi ištraukė iš šiukšlių dėžės maišą ir numetė priešais autobusą. Taip, kad mes turėtume jį pervažiuoti (ką ir padarėme, aišku). Tad tokių dalykų pasitaiko. Tačiau čia, Sidnėjuje, jų nėra. Beveik. Kita vertus... Pasirinkau gerą dieną rašyti. Buvau trumpam išėjus pasivaikščioti. Ir radau tai, ką mes vadindavom „medinukais“. Kadangi šiais laikais jie nebėra mediniai, jų niekas taip nevadina. Net nežinau, kaip įvardinti. Vaikų žaidimų aikštelė? Na, kur yra supynės ir taip toliau. Žinoma, nučiuožiau vieną kartą nuo tos čiuožyklos. Užlipau tokiu tinklu, nors su mano apavu nebuvo patogu. Tada pamačiau, kad yra paprastesnis būdas ten patekti, reikia šiek tiek apeiti aplink. Ką gi, einame nučiuožti dar kartą. Ir ko jūs norit? Iš pradžių nepamačiau, bet ten gulėjo žmogus. Pamaniau, kad moteris, nes pastebėjau tik ilgus plaukus. Bet tada JI pradėjo su manim šnekėt ir supratau, kad vyras. Na, ne šnekėt. Šaukt ant manęs. Kad netinkamas laikas žaisti. Norėjau pasakyti, kad netinkama vieta miegoti, bet patylėjau ir tiesiog greičiau iš ten išsinešdinau. Bet reikia pasakyti, kad tas žmogus nebuvo aborigenas. Baltasis.

Kalbant apie baltuosius, tai jų čia palyginus nedaug. Australija yra kaip ir JAV: kas yra australas? Anglų palikuonis? Aborigenas? Sunku pasakyti. Ko čia yra daugiausia? Ko gero, azijiečių. Nenoriu būti rasistė, tačiau man jie nepatinka. Nors prie jų nesijauti nejaukiai (kaip kad prie aborigenų), bet man labai negražios jų kalbos, jie irgi vaikšto gaujom ir, atrodo, nejaučia pagarbos tai kultūrai ir kalbai, kur gyvena. Labai savotiškos jų parduotuvės ir iš jų sklindantis keistas ir nemalonus kvapas. Ir tiesiog... Jų čia yra per daug. Europoje (ne tik Lietuvoje, bet visur), ko gero, nė iš tolo jų tiek nėra. Koledže viena trainer‘ė sakė, kad kažkuriam JAV mieste jų yra daug daugiau. Kaip tai įmanoma, kai čia vien tik jie? Tiesa, reikia pastebėti, kad hostelyje beveik vieni europiečiai, nes dauguma Australijos hostelių gyventojų yra su WHV (cha cha), kurią azijiečiai, ko gero, ne taip dažnai gauna.

Kalbant apie kitą straipsnio pavadinimo dalį... GMT+10. Pertas yra GMT+8. Čia yra tik dviem valandom daugiau. Koks, atrodo, skirtumas? Ar 5 valandos su Lietuva skirtumas, ar 7? Juk iš esmės tas pats! Bet ne. Skirtumas yra milžiniškas. Aišku, gal prisideda ir tai, kad aš čia, Sidnėjuje, vis tik einu anksčiau miegoti ir anksčiau keliuosi. Perte būna, kad aš tik atsikėliau, o jau ir Lietuvoj yra kas nemiega. O čia... Atrodo, aš jau seniai nemiegu, o jūs visi ten dar šiltai lovytėse gulit. Atrodo, aš jau seniai atsikėlus, ką nors darau, o visi dar miega. Tada supranti, kad vis tik esi toli. Juk šiais interneto laikais viskas yra paprasčiau. Aišku, skambutis toli gražu neprilygsta susitikimui (per telefoną niekaip nepaglostysiu Lindžio ir nesuvalgysiu sūrelio!), tačiau vis tiek yra nuolatinis bendravimas. O dabar to bendravimo pusę dienos nėra, nes jūs visi, matote, miegat! Miegaliai... Žinoma, negaliu sakyti, kad kiti yra miegaliai, kai man iš Perto parašo, kai aš dar miegu, ten yra dviem valandomis mažiau. Aš parašiau: "you are two hours behind me but I am still sleeping.“ Atsakymas: „You are Always sleeping.“ Na, ne visai. Kai ateina 00:00 (spėsiu straipsnį iki to laiko pabaigt?), tada aš visai nebenoriu miego!

Realiai kalbu apie viską, tik ne apie tai, ko čia atvažiavau, nes atvažiavau susirasti darbo. Bet tai yra bjauri tema ir apie tai kalbėti nenoriu. Užtat vakar buvau gražioj vietoj. Sekmadieniais čia labai pigus transportas, gali važinėti kiek nori, sumokėsi ne daugiau nei 2,8 AUD (mažiau nei 2 eur, man atrodo). Tad sekmadieniai jau suplanuoti! Na, kinda. Gal net neužteks man sekmadienių, ypač jeigu sugebėsiu pradėti dirbti. Tad dienom ieškau darbo, pavakariais ieškau darbo, vakarais būnu pavargus, bet neinu miegoti, rytais nesugebu atsikelti ir pramiegu pusryčius. So me: turiu nemokamus pusryčius, kuriuos dažniausiai pramiegu... Bet viską paėmus Sydney is nice. Verta aplankyt. Yra ką apžiūrėti ir turi šiokią tokią istoriją.

O, beje, žinot, iš kur atsirado poor Canberra? Sidnėjus ir Melburnas kapojosi dėl sostinės vardo, kai Australija tapo viena valstybe. Tad buvo nutarta padaryti naują miestą maždaug vienodu atstumu nuo tų dviejų (nors, man atrodo, ji yra gerokai arčiau Sidnėjaus nei Melburno). Tam miestui reikėjo pavadinimo. How about Kangaroo? Bet gal ne... Tad pavadino Canberra, kas kažkuria aborigenų kalba reiškia „Meeting Point“.

[Parašyta 2019 m. liepos 8 d.]

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Pirmas kablelio vizitas į Rygą

Kaip kablelis namo keliavo

Kodėl Australijos karvės juodos?